سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماه رمضان ماه خوبی ها

 ماه رمضان

ماه رمضان نهمین ماه از ماههی قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنی شدت تابش خورشید بر سنگریزه است.
می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه هی عربی، ین ماه در فصل گرمی تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است. ین ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌هی قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است.
img/daneshnameh_up/1/1e/ramezan.jpg به برخی از حوادث و رویدادهی مهم ین ماه اشاره می‌شود:
وفات حضرت خدیجه در دهم رمضان سال دهم بعثت.
ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام نیمه رمضان سال دوم هجرت.
جنگ بدر در سال دوم هجرت.
فتح مکه در سال هشتم هجرت.
مراسم عقد اخوت و پیمان برادری میان مسلمان، و یجاد اخوت اسلامی بین پیامبر و امام علی علیه السلام.
بیعت مردم به ولیت‌عهدی امام رضا علیه السلام
در سال 201 قمری.
 

منابع :
هدیة الانام الی وقیع الیام، محدث قمی، ص 21


فضیلت ماه رمضان:

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌هی سال است. در ین ماه درهی آسمان و بهشت گشوده و درهی جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌هی آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ی بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهیش بهترین روزها، شب‌هیش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.
img/daneshnameh_up/1/1e/ramezan.jpg
بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در ین ماه، نفس‌هی شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هیتان مقبول و دعاهیتان مستجاب است.
پس با نیت‌ی درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را بری روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در ین ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در ین ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.»
آن گاه پیامبر اکرم وظیفه روزه‌داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده هی طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در ین ماه سخن گفت.
 

منابع :
مفاتیح الجنان،‌ تفسیر نمونه، ‌ج 1، ص 634؛ المیزان، ‌ج 2، ص 15

 


ضیافت نور ویژه ماه مبارک رمضان

  شناخت ماه خدا

شناخت و درک ماه رمضان موجب شکر پروردگار- شناسایى و شناساندن ماه رمضان - ماه مبارک - معنى برکت و مبارک - کاربرد واژه برکت و مبارک در قرآن - راز مبارکى ماه رمضان - ماه رمضان یکپارچه خیر و برکت

 

سیره‏ عملى امام خمینى(ره) در ماه مبارک رمضان

عبادت و تهجد- توجه ویژه به قرآن


جلسه ماهانه

همایش شورای کانونهای بسیج اساتید استان تهران در روز دوشنبه مورخ 8 خرداد سال 1391 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس برگزار گردید.


جلسه


در این جلسه ضمن بررسی برنامه های سال 1390 برای اجرای برنامه های سال 1391 برنامه ریزی انجام شد


دعبل شاعر اهل بیت

اگر به زیارت مرقد حضرت دانیال نبی مشرف میشوید . جا دارد که مرقد دعبل خزایی را هم زیارت کنید . زیر این شاعر بزرگوار با سرودن اشعار خود در توصیف اهل بیت (ع) خدمات زیادی را بنام خود ثبت نموده است .

 آرامگاه دعبل بن خزاعی  ، شاعر اهل بیت عصمت و طهارت (ع)  یکی دیگر از بناهای تاریخی  ومذهبی    شهرستان شوش است . حسن بن علی معروف به دعبل خزاعی متولد سال 134 و همزمان عصر چهار امام معصوم (ع) بوده است.

 دعبل

دعبل به واسطه قرائت قصیده معروف خود به نام قصیده تائیه مورد توجه خاص پیشوای هشتم شیعیان حضرت امام رضا (ع) قرار گرفت و امام ایشان را مورد تفقد قرار داده و جبه خود را به ایشان اهدا نمود به همین سبب است که  در شوش می توان بوی امام رضا(ع) را استشمام کرد.

در بخش شمالی شهر باستانی شوش ، در قبرستان قدیمی این شهر و در کنار بقعه امامزاده عبدالله بن علی ، آرامگاه شخصیتی واقع شده که یکی از چهره های بزرگ فرهنگی جهان تشیع در قرون دوم و سوم هجری بشمار می رود .

دعبل

وی در روزگاری می زیست که خلفای بنی عباس ظالمانه تمام امور زندگی مردم را در دست داشتند ؛ بیشتر این خلفا به سرودن و شنیدن شعر ، به ویژه در مدح آنها اهمیتی وافر می دادند . شاعران زیادی در این زمان ، با سرودن شعرهایی در مدح ایشان هزاران هزار جایزه و صله دریافت می کردند . اما در این میان شاعران آن زمان تنها دعبل خزاعی بود که به سکه ها و نقره ها پشت کرد.

شخصیتی که توانست با نبوغ بی نظیر خود ، شیعیان را اعتلای بیشتری بخشد . او می توانست با استعداد و تواناییهای خود از بهترین جایگاه اجتماعی برخوردار گردد و بهترین و راحت ترین زندگی را برای خود فراهم کند

 به راستی چه عاملی باعث شد که او لذات دنیوی را کنار گذاشته و عمری طولانی ، آواره بیابانها گردد ؟ عقیده و ایمان به حق تنها نیرویی بود که دعبل خود را بدان مجهز ساخته و عمری طولانی در پرتو آن به جهاد و مبارزه با ظالمان زمانش پرداخت . از این رو شناخت هر چه بیشتر و بهتر این شخصیت مستلزم شناخت زمان و شرایط حاکم بر زمان اوست . 

دعبل 

 فرماندار متوکل ، مالک بن طرق برای کشتن دعبل به فردی 10000 درهم و مقداری زهر کشنده  داد و آن شخص شهربه شهر در خوزستان به دنبال دعبل می گشت تا بالاخره او را در روستایی به نام الطیب که از توابع شهرستان شوش بود پیدا کرد . بعد از آنکه دعبل نماز مغرب و عشا را در مسجد  روستا خواند و از مسجد خارج شد آن شخص مزدور در تاریکی شب با نیزه ای که آن را با زهر آلوده کرده بود با شدت به پای دعبل زد و فردای آن روز دعبل بر اثر زهر کشنده نیزه به شهادت رسید ، آرامگاه او در شهر شوش محل زیارت مومنین و دوستداران اهل بیت است .

منبع : کانون فرهنگی شهدا  www.kanoon8.parsiblog.com